Wanneer je betrokken bent bij incident management op de snelweg, weet je één ding zeker: veiligheid is alles. Niet alleen voor slachtoffers, maar óók voor jezelf en je collega’s. Toch zien we vaak één terugkerende fout: te veel blauw licht, verkeerd gebruik van verlichting en onduidelijke afzettingen. Daarom deze dringende oproep: “Doe je blauw uit!”
Waarom ‘Doe je blauw uit’?
Blauw licht trekt aandacht. Dat is precies de bedoeling als je met spoed rijdt. Maar bij een incident dat al is afgezet, leidt fel blauw juist af en verhoogt het de kans op secundaire ongevallen. Weggebruikers worden onzeker, remmen plotseling of raken zelfs gedesoriënteerd.
De basisregel is simpel: zo snel mogelijk overschakelen naar gevarenlichten of alternerende verlichting.
Slim gebruik van verlichting
🔦 Gebruik alternerende verlichting of alarmlichten zodra de afzetting staat.
- Blauw licht? Alleen tijdens rijden met OGS.
- Bij stilstand: alleen het buffervoertuig (beveiligingsvoertuig) houdt geel zwaailicht + alternerende verlichting of alarmlichten actief.
- Overige voertuigen: direct overschakelen naar alleen gevarenlichten.
Let op:
- Geen frontflitsers aan.
- Geen blauwe zwaai- of flitslichten actief bij stilstand.
- Gebruik de DRIP (dynamisch route-informatiepaneel) als aanwezig, met correcte informatie.
Buffervoertuig: jouw schild
De eerste IM-hulpverlener die arriveert:
- Plaatst zijn voertuig schuin vóór het incident in fend-off positie (wielen naar berm of vluchtstrook).
- Creëert een veiligheidsruimte: niemand mag daar zonder noodzaak zijn.
- Plaatst kegels vanaf 50 meter vóór het buffervoertuig.
Waarom zo streng? Mocht het buffervoertuig worden aangereden, dan wordt deze de veiligheidszone in geduwd. Elke seconde telt om letsel te voorkomen.
Correct positioneren: fend-off en veilig parkeren
Wanneer gebruik je fend-off?
- Op rijstroken: altijd fend-off, schuin, wielen naar de berm.
- Op vluchtstroken: recht parkeren, wielen naar de kant van de vluchtstrook.
Parkeerregels na aankomst:
- Brandweer en ambulance binnen of naast de werkcirkel (10 meter).
- Overige hulpverleningsvoertuigen minimaal 25 meter voorbij het incident, in een rechte lijn en niet in de berm (i.v.m. sporenbehoud).
Tip: Houd altijd ruimte vrij voor ambulance en brandweer om makkelijk te vertrekken.
Houd de juiste afstanden
Formule voor beveiligingsafstand:
- Maximale snelheid (km/u) = Minimale afstand (meter).
Bij verhoogde risico’s (barriers, tunnels, motorbeveiliging >80 km/u, gevaarlijke stoffen):
- +20% extra afstand.
- Bovenwinds en minimaal 200 meter afstand bij gevaarlijke stoffen.
Waarom samenwerken met de WIS?
De WIS (weginspecteur) is jouw belangrijkste partner op de snelweg. Hun taak: een zo veilig mogelijke werkplek voor iedereen creëren. Dat betekent:
- Heldere afzettingen.
- Juiste signalering.
- Snel en efficiënt incidentmanagement.
Vertrouw op hun expertise. Samenwerking voorkomt misverstanden en redt levens — ook dat van jou!
Korte samenvatting: zo doe je het goed
✅ Alleen buffervoertuig gebruikt attentieverlichting bij stilstand.
✅ Andere voertuigen: alleen alarmlichten aan.
✅ Veiligheidsruimte blijft vrij.
✅ Houd afstand volgens de snelheid.
✅ Fend-off correct gebruiken.
✅ Werk samen met de WIS voor optimale veiligheid.
Bronnen
- Rijkswaterstaat. (2024). REVI 2024 - Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen bij verkeersincidenten.
- Persoonlijke ervaringen Melissa Lambooy & Martijn Meijer
Voor hen die naar voren stappen.
Het grootste landelijke platform voor iedereen in uniform- en crisisorganisaties.
🧠 Kennis en informatie delen
🎓 Leren en ontwikkelen
📖 Verhalen en ervaringen
💰 Voordeel bij winkels en webshops
📈 Persoonlijke groei en inspiratie
€12,95
10% gaat naar ons support programma.
- Afgesloten omgeving
- Toegang tot kortingen
- Exclusieve content
🤝 Onze Partners
Als je lid bent van ons gesloten platform profiteer je van voordeel bij onder andere deze toffe partners. Dan verdien je jouw lidmaatschap meteen terug.
📚 Lees verder

